söndag 14 juli 2013

Gotlands tredagars

I veckan har jag varit med klubben och nästan hela familjen (Ida jobbade) på Gotland för att springa en tredagarstävling. Resan var som ett tack för vårt engagemang på Oringen förra året och klubben stod för både logi och anmälningsavgift till tävlingarna.

Färjan avgick från Oskarshamn och tog tre timmar. Jag var mycket tacksam att jag kom ihåg att ta åksjuketablett på morgonen för vågorna var ur min landkrabbe-synvinkel ganska höga och det gungade rejält.

När vi steg i land i Visby åkte vi in till innerstan där vi spankulerade lite och åt lunch på en uteservering. Solsken och ledig, kan det bli bättre?

Söderport i Visbys ringmur



Vi bodde på Lummelunda vandrarhem nästan allihop, ungefär 70 personer följde med så vi fyllde hela vandrarhemmet själva. Vandrarhemmet ligger nästan ända nere vid havet, och solnedgången på kvällen var magiskt vacker.

Utsikt från vandrarhemmets terrass


Promenad vid vandrarhemmet i solnedgången

Så var det dags för tävling, det vi åkt till Gotland för. Vi hade hört en del om att det skulle vara ganska svårorienterat och dessutom mycket rosor som undervegetation så det var en viss nervositet innan start. Kartorna vi sett kvällen innan såg ganska svåra ut, men vi hade läst PM och hade kompasser. "Hur svårt kan det vara?"


Terrängbeskrivning
Terrängtyp: Skogsmark med i huvudsak barrskog med stora öppna partier. Området genomkorsas av stigar och stängsel.
Kupering: Ingen kupering. Framkomlighet: Överlag mycket god framkomlighet, utom vissa områden med begränsad framkomlighet.
 
Det var vad det stod i PM. Det de hade kunnat tillägga var att det inte gick att i naturen se skillnad på grönt (tät skog), vitt ("vanlig" skog) och gult (öppen mark). När jag gav mig ut i skogen, i trygg förvissning om att bli uppfångad av en tätskog, upptäckte jag snart att jag inte kunde läsa efter de färgerna, det gick liksom inte att se någon gräns mellan områdena. Tät enskog är inget jag rekommenderar att försöka forcera, det sticks...


Klubbens flagga på TC med allas ryggsäckar runt


I stort sett gick orienteringen dåligt, jag bommade väldigt mycket. Det var jag dock inte ensam om, som en tröst mitt i eländet. Nej, springa orientering på Gotland vet jag inte om jag ger mig på igen. Åka till Gotland och turista kan jag däremot tänka mig, så himla fint!
 
Raukar i Lergravs naturreservat
 
 
På ett café alldeles intill havet
Drottens kyrkoruin, Visby
Fiskargränd i rosornas stad Visby
Långbord på vandrarhemmets terass

Hejdå Gotland!


 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar