onsdag 25 september 2013

Besök i verkligheten

När jag sitter böjd över böckerna känns ofta den kliniska vardagen långt borta, och patienterna med deras problem ofta bara abstrakta figurer, återgivna i en färgad ruta i boken. De senaste tre dagarna har jag varit på besök i verkligheten bortom boken, på vårdcentralspraktik.
Iklädd vita kläder, fantastiskt bekväma men mentalt på tok för stora (kan jag leva upp till den bild jag ser av mig själv i spegeln?), och med stetoskop i fickan har jag gått bredvid olika läkare. Jag har fått prata med patienter, undersöka och fundera kring diagnoser.
Jag har sett hur vårdcentralen fungerar från vårdpersonalens sida, med datorsystem (som krånglade), tidsbrist och samtidigt ett stort tålamod med patienter, varandra och mig. Jag har lärt mig mycket, och just nu känner jag att jag nog ändå har slagit in på rätt väg i livet. Det är en skön känsla.

user icon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar