tisdag 4 mars 2014

Fullt upp

Det har inte blivit mycket till uppdateringar här de senaste veckorna, jag har haft fullt upp med annat. Fyra veckor totalt på internmedicinsk avdelning har flutit förbi med långa dagar och mycket att göra både i och utanför skolan. Vi har varit schemalagda 8-16.30 varje dag, och sedan hem och plugga på det, och så ska man ju leva också :)
Jag har lärt mig hitta någorlunda i journalsystemet på sjukhuset, träffat många patienter och sett sjukdomar som jag ju förut bara träffat i böckerna. Det är sådan skillnad att faktiskt ha patienten framför mig och få prata, fråga, lyssna och känna. Nu förstår jag på ett annat sätt hur svullna benen kan bli av hjärtsvikt, eller hur blålila en patient kan bli av syrebrist pga en svår KOL.

Min nya placering är på njurmedicin. Vi ska vara dels på avdelningen, i mitt fall nästa vecka, och dels på mottagning och dialys. Idag har jag fått en fullständig genomgång av dialysbehandling inklusive algoritmer för njur-clearance av en vänlig och kunnig patient, väldigt snällt! Men det bästa av allt med den här placeringen måste jag ändå säga är att vi har tid för självstudier på schemat! Hurra :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar